Tiedonsiirto lukioon ja lukion sisällä
Tiedonsiirto peruskoulusta
lukioon
Olen
kirjoittanut tämän blogin lähes valmiiksi jo aikaa sitten, mutta se jäi pöydälle julkaisemattomana. Ehkä siksi, että erilaisia lukioita on niin paljon enkä
tiennyt, miten kirjoittaa asiasta, koska paikkakunnat ovat erilaisia, samoin
lukiot eli joku malli toimii toisessa ja toinen toisessa. Muistinkin blogin tekeleeni
uudestaan kuunnellessani webinaaria Karvin tutkimusraportin julkaisusta
aiheesta ”Toteutuuko oppimisen tuki lukioissa?” 4.4.2024. Oli muuten mielenkiintoinen ja
antoisa webinaari. Mukana webinaaria toteuttamassa ja puhumassa iso joukko
loistavia asiantuntijoita. Kaikki kehittämiskohteet olivat juuri niitä, joihin
itsekin olen kiinnittänyt huomiota ja halunnut kehittää omassa lukiossani. Yhtenä
kehittämiskohteena on juuri tiedonsiirto, jonka olen aina kokenut äärimmäisen
tärkeäksi.
Missä mennään nivelvaihe?
Nyt alkaa viimeistään olla se
aika, kun perusopetuksen laaja-alaisten erityisopettajien on hyvä hiljalleen
alkaa tarkastella oppimisen tuen tietoja lukioon siirtyvistä nuorista
yläkouluissa. Osalla siirtyvistä toki on pedagogiset asiakirjat, mutta osalla tuki
esim pelkästään pientä tuen tarvetta esimerkiksi toiminnanohjaukseen tai
lukivaikeuteensa. Erityisopettajat ovat niin osaavia asiantuntijoita, että heidän
siirtämänsä pedagoginen ns hiljainen tietokin on tärkeää ja erityisopettajana
on myös otettava huomioon se, että lukiossa luettavan määrä kasvaa ja sekin on
ennakoitava oppilaiden kohdalla. Pitää siis osata katsoa tulevaisuuteen antaessa
toiselle asteelle tietoja ja tiedostaa, että tietyillä oppilailla tuen tarve voi tulla esiin vasta lukiossa.
Vahvaa yhteistyötä tarvitaan
Lukioon siirtyvien nuorten
onnistuneen koulupolun tukemiseksi tarvitaan vahvaa yhteistyötä peruskoulun ja
lukion välisessä nivelvaiheessa. Tavoitteena on saada siirtymävaihe nuorelle
mahdollisimman sujuviksi ja joustavaksi. Kouluissa onkin tarpeen tehdään
suunnitelmallista nivelvaihetyötä, mikä takaa tarpeellisten tukitoimitietojen siirtämisen
nivelvaiheen yli. Se ei vaan ole aina ihan yksinkertaista varsinkaan, jos
lukioon tulee muutamilta kymmeniltä eri paikkakunnilta tai peruskouluista
nuoria.
Lukiossa tukitoimien
suunnittelu ja toteutus aloitetaan aina mahdollisimman varhain. Se on ainakin
tavoite. Lukiossa tulee arvioida tuen tarvetta opintojen alussa ja säännöllisesti
opintojen aikana. (Lukiolaki 28 § / LOPS). Tuen tarpeen tunnistaminen perustuu
myös perusopetuslain 40 §:n perusteella siirrettävään koulutuksen järjestämisen
kannalta välttämättömään tietoon tai opettajien ja muun henkilöstön
havaintoihin. Perusopetuksella on myös velvoite siirtää opetuksen
järjestämisen kannalta välttämätön tieto toiselle asteelle (perusopetuslaki
21.8.1998/628, § 40). Tässä pientä laki- ja opetussuunnitelmafaktaa.
Tiedonsiirtoa ilman välikäsiä
Tärkeää on siirtää oppimiseen
liittyvä pedagoginen tukitieto oikeanlaisena oikeaan kohteeseen ilman
välikäsiä. Kun koulu tai opiskelupaikka vaihtuu, tuen tarve jatkuu ja
pedagogisen tiedon siirtyminen oikein on erittäin tärkeää jatkumon kannalta.
Tällä pyritään vahvistamaan opiskelijoiden hyvinvointia, jaksamista, pitämään
motivaatiotakin yllä ja ehkäisemään turhia putoamisia lukiosta. Laaja-alainen
erityisopettaja yläkoulun puolelta osallistuu tiedonsiirtoon nivelvaiheissa ja hyvä on ottaa erityisopettajana isokin rooli oppilaan
opiskelun ja tuen järjestämiseksi välttämättömän pedagogisen tiedon siirtymisestä. Ovathan erityisopettajat oppimisen tuen ja erityispedagogisen tiedon erityisasiantuntijoita kouluissa. Lisäksi
opetussuunnitelman mukaan erityisen tärkeää yhteistyö kotien kanssa on
koulupolun nivelvaiheissa sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukea suunniteltaessa
ja toteutettaessa. Varsinkin osan neurokirjoon kuuluvien nuorten kanssa perheiden
kanssa yhdessä keskustelu voi olla todella tärkeää, ettei opiskeluissa tulisi
turhaan haasteita ja tuki aloitettaisiin mahdollisimman varhain.
Suunnitelmallisuus ja varhainen
puuttuminen
Nivelvaihetyö vaatii
suunnitelmallisuutta ja hyvää pohjustusta, jotta tuki taataan tuleviksi
vuosiksi mahdollisimman vahvaksi. Ei riitä, että tiedot vain saadaan
edelliseltä kouluasteelta. Tiedoilla pitää osata myös tehdä jotain, ja
tekemisen pitää olla tavoitteellista toimintaa. Oppimisen esteisiin, kuten
erilaisiin oppimisvaikeuksiin, keskittymisongelmiin ja sosiaalisten taitojen
ongelmiin sekä työskentely- ja toiminnanohjauspulmiin, pyritään puuttumaan
myös lukiossa. Laadukas ja kattava tiedonsiirto on erittäin
tärkeää, jotta tuen tarpeet saadaan tunnistettua ja tuettua mahdollisimman aikaisin.
Itse peruskoulussa aiemmin
työskennellessäni aloin koota wordille muistilistaa pienistäkin asioista viimeistään
9.lk:n tammikuussa. Asioista, jotka koin tärkeäksi siirtää toiselle asteelle siirtyvistä
9.luokan oppilaista. Oppitunteihin liittyvät toimivat yleisetkin tukikäytänteet ovat aina todella hyödyllistä tietoja lukioon. Se enteilee
tulevaa ja niiden pohjalle pystyy helposti alkaa suunnittelemaan tukitoimia
kuten oppituntien struktuureja, eriyttämisen keinoja tai lukitukikeinoja, joita
ei varsinaisesti kaikkia ole edes asiakirjoihin merkitty ja jotka ovat olleet
käytännössä ns yleisen tuen keinoja oppilaan luokassa perusopetuksessa. Ja sitä niin tärkeää hiljaista tietoa.
Yläkoulussa jätin aina toukokuun
lopussa aikaa työltäni sille, että kirjasin kaikki mahdolliset tarpeet lukiota
ja myös ammattiopistoa varten. Haastattelin lisäksi siihen aina myös aineenopettajia.
Onneksi
oli rehtori, joka ymmärsi tiedonsiirron merkityksen oppilaille heidän
siirtyessä toiselle asteelle. Lisäksi nykyään lähetän tiedonsiirtolomakkeen yläkouluun.
Sen voi esimerkiksi erityisopettaja täyttää luokanvalvojan kanssa ja lisänä
oppilaiden oma lomake, jossa he kertovat oman näkemyksensä tuen tarpeesta.
Elokuussa heti lukion alkaessa
olen istunut lukion erityisopettajana toimiessani kaikkien kaupungin
laaja-alaisten erityisopettajien kanssa alas. Myös opinto-ohjaajat ovat mukana tiedonsiirrossa.
Tässä on hyvin voinut peilata oppilaan tilannetta yläkoulussa yläkoulun erityisopettajan kanssa ja nopeasti on
yhdessä voinut miettiä, millä tavoin olisi parasta tukea uutta lukiolaista opiskelujen alkuvaiheesta
alkaen. Varsinkin, jos tuen tarpeet on jo tunnistettu sekä ennakoida osan mahdollisia
haasteita ja pyrkiä puuttumaan ja selvittämään selvittämättömät tuen tarpeet lukiossa heti
alkuvaiheessa. Erityispedagogisen tiedon välittäminen
onkin tärkeää, jotta nuorten tuki jatkuisi mahdollisimman laadukkaana myös
jatko-opinnoissa.
Ei riitä, että siirretään
tieto oppilaan tehostetusta tai erityisestä tuesta, lukivaikeudesta tai
ADHD:stä, vaan on osattava konkreettisesti kertoa, millaisia tukitoimet ovat
olleet, miten ne ovat sujuneet ja mitä erityisopettaja suosittelee toimintamalleiksi.
Nuoren itsetunnolle ja kehitykselle on tärkeää, että nivelvaiheessa osataan
arvioida ja kertoa, minkälaista tuki on konkreettisesti ollut ja miten sitä
voisi toisella asteella toteuttaa. Jos erityisopettaja ei ole paikalla
nivelvaihetietojen välittämisessä, häneltä voi jäädä huomaamatta paljon pieniä
seikkoja, joilla saattaa olla ratkaiseva vaikutus opiskelijan tulevaan
pärjäämiseen opinnoissa ja jotka voivat mahdollisesti aiheuttaa suurempia
ongelmia. Väärinkäsityksiin tai vääriin tulkintoihin ei pedagogisissa
tiedonsiirroissa ole varaa, koska kyse on nuorelle suuresta muutoksesta eli
lukiossa pärjäämisestä.
Siirtyykö tieto lukion
sisällä?
Tieto ei saa jäädä vain
erityisopettajan takataskuun tai sähköiseen järjestelmään lepäämään, koska se
ei hyödytä ketään. Tarvitaan lisää kohtaamista ja yhteistyötä myös lukion sisällä. Kun olen
tavannut kaikki laaja-alaiset erityisopettajat ja soitellut niiden uusien opiskelijoiden
lähettäville erityisopettajille, jotka tulevat toisilta paikkakunnilta, istun
alas aineenopettajien kanssa. Vaikka se vie vähän aikaa lukuvuoden alusta, se kantaa aina
hedelmää ja se tunne sekä tieto vanhemmille ja opiskelijoille, että tieto on
siirretty, on tärkeää. Samalla voidaan aineenopettajan kanssa suunnitella tukea.
Lisäksi aina uuden jakson vaihtuessa tarjoan kaikille aineenopettajille
mahdollisuutta istua alas kanssani käymään läpi opiskelijoiden tuen tarvetta, jotta
vältyttäisiin ikäviltä yllätyksiltä ja tuen antaminen jatkuisi mahdollisimman
hyvin isossakin lukiossa.
Kyllä, tuen kehittämisessä lukioissa on vielä kovasti työsarkaa ja Karvin raportti sen kertoikin. Paljon tarvitaan yhteistyötä erityisesti lukion sisällä, hyvää
asennetta ja suhtautumista tukea tarvitseviin ja keskustelua, jotta lukion oppimisen tuki ja erityisopetus saadaan
kehittymään. Hyvällä polulla onneksi ollaan jo kaikkialla.
Tässä linkki vielä Karvin raporttiin:
https://www.karvi.fi/sites/default/files/sites/default/files/documents/KARVI_1124.pdf
Kevättä odotellessa!
Tiina
Minut löydät myös IG @lukionerityisopetiina
Tässä alennuslinkki tietokirjaani Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja
https://www.ps-kustannus.fi/6911
Kommentit
Lähetä kommentti