Koko lukio ja koulu tukee - oppimisen tuki on yhteinen asiamme
Koko lukio ja koulu tukee - oppimisen tuki on yhteinen asiamme
Oppimisen tuki lukiossa ja peruskouluissa on uudistunut. Uudistus ei
tarkoita vain uusia lomakkeita tai rakenteita, vaan ennen kaikkea muutosta
ajattelutavassa: oppimisen tuki ei ole yhden ihmisen vastuulla, vaan
kaikkien yhteinen tehtävä.
Uudistunut oppimisen tuki tarkoittaa lukion ja perusopetuksen toimintakulttuurin
muutosta. Se näkyy siinä, miten puhumme oppilaista ja opiskelijoista, miten kohtaamme
heidät, miten reagoimme huoliin, miten tuemme opiskelijoita ja miten tuemme
toisiamme opettajina.
Toimintakulttuurin muutos ei tapahdu yhdessä yössä. Se
rakentuu hiljalleen pienistä teoista, asioista ja siitä, että kysymme
kollegalta mielipidettä, otamme yhteyttä erityisopettajaan tai pysähdymme oppilaan ja opiskelijan viereen ja kysymme, miten menee. Kun koko lukio ja koulu tukevat, oppilas ja opiskelija eivät jää yksin. Eikä opettajakaan.
Oppimisen tuen uudistus on tuonut mukanaan tärkeän
periaatteen, joka kuuluu sekä perusopetukseen että lukioon ”koko
koulu tukee.” Tämä ei ainoastaan paranna tukitoimien laatua, vaan se
tekee niistä vaikuttavampia ja opiskelijalle merkityksellisempiä. Sain
itse tehdä töitä jo perusopetuksessa koulussa tällä mallilla, jossa kaikki
opettajat tukivat oppimista, ei vain erityisopettaja. Se oli antoisaa,
vaikuttavaa ja ennen kaikkea oppilaslähtöistä. Kun tuki ei ole yhden ihmisen
varassa, vaan koko koulun yhteinen tehtävä, syntyy kulttuuri, jossa jokainen
lapsi ja nuori voi kokea tulevansa nähdyksi ja tuetuksi. Muun muassa tietokirjani
perustuvat tähän koko koulu tukee – ajatukseen.
Yhdessä voimme rakentaa oppimisen kulttuuria, jossa
jokaisella on mahdollisuus onnistua, omalla tavallaan ja omassa tahdissaan.
Varhainen
puuttuminen on välittämistä
Oppimisen tuki alkaa siitä hetkestä, kun opettaja
huomaa, että jokin ei suju tai on jollakin tavalla opiskelijalle vaikeaa. Se
voi olla pieni muutos käyttäytymisessä, poissaolojen
lisääntymisessä tai tehtävien kasaantumisessa, vaikeuksina ylipäätään
oppimisessa tai opettaja huomaa vasta haasteet arvioidessaan lasta tai nuorta. Näissä
hetkissä tärkeintä on, että huolen kanssa ei jää yksin. Tarvitaan yhteistyötä erityisopettajan kanssa. Mikään huoli ei ole koskaan liian
pieni. Varhainen puuttuminen on välittämistä. Mitä nopeammin
toimimme, sitä helpompi on löytää ratkaisuja, jotka tukevat opiskelijaa ennen
kuin haasteet kasvavat liian suuriksi. Erityisopettajan työnkuvaan kuuluu
vahvasti konsultointi ja yhteistyö opettajien kanssa. Joissakin tilanteissa tarvitaan myös moniammatillista yhteistyötä.
Yhteistyö tekee tuesta vaikuttavaa
Kun puhumme koko lukio ja koulu tukee - ajatuksesta, puhumme
aidosta yhteistyöstä. Aineenopettaja, luokanopettaja, ryhmänohjaaja, erityisopettaja,
opinto-ohjaaja, opiskeluhuolto ja huoltajat, joista jokaisella on oma tärkeä
roolinsa. Mutta vielä tärkeämpää on se, että toimimme yhdessä ja
välitämme.
Se tarkoittaa, että jaamme havaintoja, kysymme
toisiltamme, ja rakennamme yhdessä kokonaiskuvaa opiskelijan tilanteesta. Usein
jo yhteinen keskustelu tuo selkeyttä ja suuntaa toiminnallemme.
Yhteistyön ja varhaisen puuttumisen voima
Oppimispolulla välillä kaikki
onnistuu sujuvasti, välillä kompastellen. Me opettajat olemme etulinjassa
havainnoimassa, milloin jokin ei ehkä olekaan kohdallaan. Juuri siksi varhainen
puuttuminen ja tiivis yhteistyö ovat oppimisen tuen kulmakiviä. Pienikin huoli on merkki siitä, että kannattaa
pysähtyä.
Huoli oppimisesta, motivaatiosta tai
jaksamisesta ei aina näy suurina asioina. Se voi olla katse, joka harhailee,
tehtävä, joka jää kesken, tekemättömät kotitehtävät tai poissaolo, joka
toistuu. Näissä hetkissä on tärkeää, ettemme jää yksin huolemme kanssa eikä oppilaan ja opiskelijankaan tarvitse jäädä. Yhteyden ottaminen erityisopettajaan,
opinto-ohjaajaan tai opiskeluhuoltoväkeen voi tuntua pieneltä asialta, mutta
sillä voi olla suuri vaikutus. Oppimisen tuen asioissa luonnollinen
ensimmäinen yhteistyökumppani on erityisopettaja. Mitä varhaisemmassa
vaiheessa toimimme, sitä helpompi on tukea ennen kuin haasteet
kasautuvat. Itse olen jakanut tukena opettajille vuosia oppimisen tuen
tsekkaus-tarkistuslistaa, jolla opettaja voi ensimmäisenä katsoa, miten toimia,
tehdä ja kokeilla helpottamaan arjen työtä.
Yhteistyö ei ole lisätyö, vaan se on yhteistä työtä
Oppimisen tuki ei ole yhden ihmisen vastuulla eikä
synonyymi sanalle erityisopettaja. Se on yhteispeliä, jossa jokaisella on oma
roolinsa: aineenopettajalla, luokanopettajalla, ryhmänohjaajalla, erityisopettajalla, opolla,
rehtorilla, huoltajilla ja ennen kaikkea opiskelijalla ja oppilaalla itsellään.
Kun jaamme havaintojamme ja kokemuksiamme, voimme
rakentaa kokonaiskuvan, joka auttaa meitä tekemään oikeita tukitoimia ja
ratkaisuja oikeaan aikaan. Usein jo yhteinen keskustelu tuo selkeyttä ja
suuntaa.
Jokainen
yritys on askel eteenpäin
Aina emme onnistu yhdessäkään ensimmäisellä
yrittämällä eikä tarvitsekaan. Oppimisen tukeminen on usein kokeilua,
säätämistä ja uuden etsimistä. Se, mikä toimii yhdelle opiskelijalle, ei
välttämättä toimi toiselle. Emmehän me ole taikureita, eivät erityisopettajat
eivätkä opettajatkaan. Lapset ja nuoret ovat yksilöitä.
Tärkeintä on, että emme luovuta. Kun jokin keino ei
toimi, kokeilemme toista. Kun jokin ratkaisu ei toimi eikä kanna, rakennamme
uuden. Yhdessä, avoimesti ja oppilaan parhaaksi.
Luottamus
rakentuu arjen teoista
Yhteistyö
vaatii luottamusta ja luottamus syntyy siitä, että uskallamme kysyä, kertoa ja
kuunnella. Olemme rehellisiä ja avoimia. Kun lapsi tai nuori huomaa, että aikuiset
tekevät töitä yhdessä hänen parhaakseen, syntyy tunne siitä, että hän ei ole
yksin. Kun lukiossa ja koulussa on turvallinen ilmapiiri, jossa jokainen
uskaltaa ilmaista omat ajatuksensa, oppimisen tuen toimintakulttuuri
kehittyy. Tärkeää on luoda yhteiset, selkeät tavoitteet ja yhteinen
suunta sekä selkeät roolit ja vastuunjako. Sen voi tehdä vaikka
listauksena kaikille, joka helpottaa arkea, mikä on kenenkin vastuu ja
roolijako oppimisen tuessa. Lukion ja koulujen arkihan on kiireistä.
Jokainen viesti, jokainen jaettu havainto ja jokainen yhteinen suunnitelma on askel kohti vahvempaa tukiverkkoa. Oppijat ovat yksilöitä, ja niin ovat myös heidän tarpeensa. Yhteistyö mahdollistaa sen, että tukitoimet voidaan suunnitella juuri kyseisen lapsen ja nuoren tilanteeseen sopiviksi. Kun mukana on eri alojen asiantuntijoita, voidaan huomioida sekä oppimisen, hyvinvoinnin että arjen sujuvuuden näkökulmat, jos tarve sitä vaatii. Näin on oppimisen tuessakin, kukaan ei pärjää enää yksin ja erityisopettajia todella tarvitaan asiantuntijoina kouluissa ja lukioissa.
Yksilöllinen tuki ei tarkoita yksin tekemistä – se
tarkoittaa yhdessä ajattelemista.
Varhainen puuttuminen ei tarkoita ongelmien etsimistä, vaan mahdollisuuksien
luomista. Se on viesti: "Huomasin sinut. Olet
tärkeä. Haluamme, että onnistut."
Mukavaa syksyn alkua kaikille!
Lisää konkreettisia keinoja ja tukilistauksiakin
arkeen löytyy tietokirjastani Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja.
Kommentit
Lähetä kommentti