Tekstit

Hallituksen esitys lukion oppimisen tuesta ja paljon kysymyksiä ilmassa?

Kuva
  Hallituksen esitys oppimisen tuesta ja mahdolliset vaikutukset työhöni lukiossa   Nyt ollaankin jo kesän kynnyksellä ja ansaittu loma häämöttää. Koko lukuvuoden olen saanut tehdä työtä, josta pidän yli kaiken. Saan tehdä työtäni lukiossa ennaltaehkäisevällä työotteella, ettei suurempia haasteita, putoamisia ja keskeyttämisiä pääsisi syntymään. Tosin liian pienet resurssit ovat yhtenä haasteena, kuten monessa muussakin lukiossa. Kaikeksi onneksi ennaltaehkäisevää työotetta mahdollisesti aletaan painottaa myös peruskoulussa uuden esityksen myötä. Onhan se ollut siellä ennenkin, mutta se on jostain syystä jäänyt lapsen kenkiin. Olen kirjoittanut tietokirjoja ja artikkeleita, jotka ovat työnkuvan kautta korostaneet ennaltaehkäisevää työotetta erityisopettajan työssä sekä ylipäätään oppimisen tuesta ja saanut onneksi tehdä sitä työtä yläkoulun laaja-alaisena erityisopettajana pitkän uran. Ja se on kantanut hedelmää saadessani nyt lukiossa työskennellä entisten oppilaideni kanssa uud

Tiedonsiirto lukioon ja lukion sisällä

Kuva
  Tiedonsiirto peruskoulusta lukioon Olen kirjoittanut tämän blogin lähes valmiiksi jo aikaa sitten, mutta se jäi pöydälle julkaisemattomana. Ehkä siksi, että erilaisia lukioita on niin paljon enkä tiennyt, miten kirjoittaa asiasta, koska paikkakunnat ovat erilaisia, samoin lukiot eli joku malli toimii toisessa ja toinen toisessa. Muistinkin blogin tekeleeni uudestaan kuunnellessani webinaaria Karvin tutkimusraportin julkaisusta aiheesta ” Toteutuuko oppimisen tuki lukioissa?” 4.4.2024. Oli muuten mielenkiintoinen ja antoisa webinaari. Mukana webinaaria toteuttamassa ja puhumassa iso joukko loistavia asiantuntijoita. Kaikki kehittämiskohteet olivat juuri niitä, joihin itsekin olen kiinnittänyt huomiota ja halunnut kehittää omassa lukiossani. Yhtenä kehittämiskohteena on juuri tiedonsiirto, jonka olen aina kokenut äärimmäisen tärkeäksi.   Missä mennään nivelvaihe?   Nyt alkaa viimeistään olla se aika, kun perusopetuksen laaja-alaisten erityisopettajien on hyvä hiljalleen alkaa

Opiskelustrategioista lukiossa

Kuva
  Opiskelustrategiat lukiossa ja niiden merkitys oppimiselle   Opetussuunnitelma painottaa nykyään oppimaan oppimisen taitoja ja asettaa vaatimuksia oppilaiden kyvylle omaksua erilaisia työskentelytapoja ja opiskelutaitoja niin lukiossa kuin jo peruskoulussa. Tärkeää olisikin alkaa harjoitella oppimisstrategioita jo alakoulussa. Esimerkiksi oppilas, jolla erityisopettaja toteaa olevan lukivaikeus ja alakoulussa harjoitellaan tärkeänä erityisopettajan tukena lukusujuvuutta, olisi tärkeää harjoitella tässä rinnalla myös erilaisia oppimisstrategioita. Nimittäin peruskoulussa opitut opiskelutaidot luovat pohjaa toisella asteella menestymiselle. Erityisesti niillä oppilailla, joilla on oppimisvaikeuksia kuten lukivaikeutta, haasteita toiminnanohjauksen eri osa-alueilla tai heikko koulumotivaatio, oppimaan oppimisen taidot ovat usein heikot. Varsinkin nämä oppilaat tarvitsevat systemaattista tukea opiskelutaitojensa- ja-strategioidensa kehittämiseen.   Opiskelustrategiat tukena  

Mikä ihmeen lukion erityisopettaja ja mihin meitä tarvitaan?

Kuva
  Mitä lukion erityisopettaja tekee?     Tämä kysymys nousee minulle kysymyksenä muilta aika ajoin. Joskus ajatellaan, että se on helppoa testaamista tai helppoa työtä pärjäävien, itseohjautuvien nuorten parissa.   Kumpikaan ei pidä näin yksinkertaistettuna paikkaansa. Tosin testaaminen ja tuen tarpeen tunnistaminen on yksi osa tätä työtä samoin kuin peruskoulussa laaja-alaisilla erityisopettajilla, mutta opiskelija-aines on heterogeenistunut yhä enemmän. Meillä lukiossa on myös edessä ne ylioppilaskirjoitukset ja niihin tehtävät erityisjärjestelyhakemukset ylioppilastutkintolautakunnalle. Työnkuva on todella moninainen ja laaja. Vaikka lukion erityisopettajia on ollut enemmän tai vähemmän parinkymmenen vuoden ajan lukioissa, tuntuu tehtävänkuva edelleen epäselvältä niille, jotka eivät ole sitä itse tehneet. Kun itse ensimmäistä kertaa siirryin aikoinaan yläkoulumaailmasta lukioon, tuntui helpottavalta se, kun on nuorten kanssa toiminut ja nähnyt, miten oma työ luodaan ja sitä, mit

Takaisin lukioon

Kuva
  Hei kaikki,  Päätin alkaa kirjoittaa uutta blogia erityisopettajan työstä ja oppimisen tuesta lukiossa. Olen miettinyt tätä jo pidempään sekä aikaisempaa blogiani, joka on ollut jo jonkin aikaa hiljaiselossa omalta osaltani. Nyt päätin luoda uuden blogi -sivuston, joka koskettaa pelkästään lukion erityisopetusta ja oppimisen tukea. Aiempi blogini liittyy laaja-alaisen erityisopettajan työhön peruskoulussa ja koen, että täytyy tehdä tälle jutulle täysin uusi alusta.  Olen aloittanut erityisopettajana peruskoulussa 1990-luvulla. Toimin pätkän tätä ennen jopa lukion opona ja saksan opettajan sijaisena. Ne olivat aika rohkeita vetoja nuorena. Enpä nyt uskaltaisi moiseen epäpätevänä lähteä eihän minulla ollut pätevyyttä opon työhön eikä saksan opintojakaan kuin lukiosta, mutta nuorena kokemattomana sitä uskaltaa kaikenlaisiin kokeiluihin. Varsinkin 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa minua kovasti houkuteltiin opiskelemaan opoksi, mutta erityisopettajan työ vei nopeasti sydämeni. Pedago