Tekstit

Koko lukio ja koulu tukee - oppimisen tuki on yhteinen asiamme

Kuva
Koko lukio ja koulu tukee - oppimisen tuki on yhteinen asiamme       Oppimisen tuki lukiossa ja peruskouluissa on uudistunut. Uudistus ei tarkoita vain uusia lomakkeita tai rakenteita, vaan ennen kaikkea muutosta ajattelutavassa: oppimisen tuki ei ole yhden ihmisen  vastuulla, vaan kaikkien yhteinen tehtävä. Uudistunut oppimisen tuki tarkoittaa lukion ja perusopetuksen  toimintakulttuurin muutosta . Se näkyy siinä, miten puhumme oppilaista ja opiskelijoista, miten kohtaamme heidät, miten reagoimme huoliin, miten tuemme opiskelijoita ja miten tuemme toisiamme opettajina. Toimintakulttuurin muutos ei tapahdu yhdessä yössä. Se rakentuu hiljalleen pienistä teoista, asioista ja siitä, että kysymme kollegalta mielipidettä, otamme yhteyttä erityisopettajaan tai pysähdymme oppilaan ja opiskelijan viereen ja kysymme, miten menee. Kun koko lukio ja koulu tukevat, oppilas ja opiskelija eivät jää yksin. Eikä opettajakaan. Oppimisen tuen uudistus on...

Ennaltaehkäisyä lukiossa ja erityisopettajan työn mahdollisuuksia

Kuva
  Ennaltaehkäisyä lukiossa ja erityisopettajan työn mahdollisuuksia Minua on jo peruskoulussa työskennellessäni kiinnostanut ennaltaehkäisy ja käytimmekin paljon ennaltaehkäisyä peruskoulussa. Nyt se on mukana myös hallituksen esityksessä eduskunnalle lukiolain muuttamiseksi oppimisen tuesta. Näin se on esityksessä kirjattuna. ”Pääpaino oppimisen tuen ja ohjauksen kokonaisuudessa olisi ennaltaehkäisevässä oppimisen tuessa.” Onhan selvä, jos käytämme ennaltaehkäisyn keinoja, vältämme lisääntyvää korjaavan työn määrää. Jos laajoja vaikeuksia pääsee tulemaan, sillä on opiskelijan kursseilta opinnoista selvitymisen ja itsetunnon heikentymisen lisäksi myös taloudellisia vaikutuksia. Asialle on siis pyrittävä lukioissa tekemään jotain. Se on opiskelijoiden etu sekä helpottaa opettajien omaakin työtä. Tuen tehtävä onkin ennaltaehkäistä oppimisvaikeuksia kuin myös toiminnanohjauksen kuin sosioemotionaalisia haasteita ja puuttua niihin mahdollisimman varhain. Lisäksi tuen tehtävä on...

Hallituksen esitys lukion oppimisen tuesta ja paljon kysymyksiä ilmassa?

Kuva
  Hallituksen esitys oppimisen tuesta ja mahdolliset vaikutukset työhöni lukiossa   Nyt ollaankin jo kesän kynnyksellä ja ansaittu loma häämöttää. Koko lukuvuoden olen saanut tehdä työtä, josta pidän yli kaiken. Saan tehdä työtäni lukiossa ennaltaehkäisevällä työotteella, ettei suurempia haasteita, putoamisia ja keskeyttämisiä pääsisi syntymään. Tosin liian pienet resurssit ovat yhtenä haasteena, kuten monessa muussakin lukiossa. Kaikeksi onneksi ennaltaehkäisevää työotetta mahdollisesti aletaan painottaa myös peruskoulussa uuden esityksen myötä. Onhan se ollut siellä ennenkin, mutta se on jostain syystä jäänyt lapsen kenkiin. Olen kirjoittanut tietokirjoja ja artikkeleita, jotka ovat työnkuvan kautta korostaneet ennaltaehkäisevää työotetta erityisopettajan työssä sekä ylipäätään oppimisen tuesta ja saanut onneksi tehdä sitä työtä yläkoulun laaja-alaisena erityisopettajana pitkän uran. Ja se on kantanut hedelmää saadessani nyt lukiossa työskennellä entisten oppilaideni k...

Tiedonsiirto lukioon ja lukion sisällä

Kuva
  Tiedonsiirto peruskoulusta lukioon Olen kirjoittanut tämän blogin lähes valmiiksi jo aikaa sitten, mutta se jäi pöydälle julkaisemattomana. Ehkä siksi, että erilaisia lukioita on niin paljon enkä tiennyt, miten kirjoittaa asiasta, koska paikkakunnat ovat erilaisia, samoin lukiot eli joku malli toimii toisessa ja toinen toisessa. Muistinkin blogin tekeleeni uudestaan kuunnellessani webinaaria Karvin tutkimusraportin julkaisusta aiheesta ” Toteutuuko oppimisen tuki lukioissa?” 4.4.2024. Oli muuten mielenkiintoinen ja antoisa webinaari. Mukana webinaaria toteuttamassa ja puhumassa iso joukko loistavia asiantuntijoita. Kaikki kehittämiskohteet olivat juuri niitä, joihin itsekin olen kiinnittänyt huomiota ja halunnut kehittää omassa lukiossani. Yhtenä kehittämiskohteena on juuri tiedonsiirto, jonka olen aina kokenut äärimmäisen tärkeäksi.   Missä mennään nivelvaihe?   Nyt alkaa viimeistään olla se aika, kun perusopetuksen laaja-alaisten erityisopettajien on hyvä hi...