Mikä ihmeen lukion erityisopettaja ja mihin meitä tarvitaan?

 



Mitä lukion erityisopettaja tekee?

 


 

Tämä kysymys nousee minulle kysymyksenä muilta aika ajoin. Joskus ajatellaan, että se on helppoa testaamista tai helppoa työtä pärjäävien, itseohjautuvien nuorten parissa.  Kumpikaan ei pidä näin yksinkertaistettuna paikkaansa. Tosin testaaminen ja tuen tarpeen tunnistaminen on yksi osa tätä työtä samoin kuin peruskoulussa laaja-alaisilla erityisopettajilla, mutta opiskelija-aines on heterogeenistunut yhä enemmän. Meillä lukiossa on myös edessä ne ylioppilaskirjoitukset ja niihin tehtävät erityisjärjestelyhakemukset ylioppilastutkintolautakunnalle. Työnkuva on todella moninainen ja laaja. Vaikka lukion erityisopettajia on ollut enemmän tai vähemmän parinkymmenen vuoden ajan lukioissa, tuntuu tehtävänkuva edelleen epäselvältä niille, jotka eivät ole sitä itse tehneet. Kun itse ensimmäistä kertaa siirryin aikoinaan yläkoulumaailmasta lukioon, tuntui helpottavalta se, kun on nuorten kanssa toiminut ja nähnyt, miten oma työ luodaan ja sitä, miten toimia kuitenkin vielä murrosiässä olevien kanssa. Ei tarvinnut ihan alusta asti opetella ja ihmetellä kaikkea.

 

Mitä kaikkea meidän tehtävänkuva sisältää lukiossa?

 

Työnkuvamme on laaja. Lähdemme ykkösellä tuen tarpeen tunnistamisesta, kuten muutkin erityisopettajat. Miten tunnistaa oppimisen haasteet, jotta tiedät mikä nuorta haastaa ja näin suunnitella se oikein kohdennettu tuki. Käytämme tähän peruskoulusta tiedonsiirrossa tullutta tietoa, teetämme lukiseulat ja teemme yksilötestit. Kuuntelen lukuvuoden varrella myös opettajia, opiskelijoita ja vanhempia. Itse lisäksi koordinoin matematiikan testit ykkösille alkusyksystä yhteistyössä matematiikanopettajien kanssa. Minä kokoan tulokset ja käyn keskustelut niistä tukea tarvitsevien kanssa ja suunnittelen tukia niille, joilla tarvetta on. Tuen tarpeen tunnistamisen parivaljakko on aina tuen seuranta, mutta valitettavasti näillä resursseilla se on hyvinkin hajanaista ja surullisen harvinaista. Yhteistyössä opettajien ja opojen kanssa teemme oppimissuunnitelmat tukineen yksilöllisesti, lukituki luokkaan ja arviointiin, toiminnanohjauksen tuen tarvekin on lisääntynyt. Ei pelkästään neurokirjoon kuuluvilla, vaan myös ihan lukivaikeuksisilla. Tosin harvoin ehtii koko sakki kokoon ja teen sen yhdessä muita kuunnellen opiskelijan kanssa. Tuen koordinointi kuuluu myös tehtäviimme.

 

Oppimaan oppimisen taidot ja opiskelutekniikat




 

Isona osana ja tukena nuorille lukioissa on antamamme oppimaan oppimisen taitojen ja opiskelutekniikoiden harjoittelu ja opettelu. Olen huomannut sen, että ne lukiopiskelijat, jotka ovat erityisopettajien kanssa harjoitelleet peruskoulussa oppimisstrategioita, ovat usein vahvemmalla ja paremmin sinut itsensä kanssa kuin ne, joiden lukivaikeudet ja muuta haasteet tunnistetaan ja tuetaan vasta lukiossa. Näillä nuorilla on työkaluja mm luetun ymmärtämiseen, esseen kirjoittamiseen, toiminnan ohjauksen eri osa-alueisiin jne. Tuntuu hassulta, mutta nykypäivältä se, että harjoittelemme ihan luetun ymmärtämisen taidoista lähtien kaikkea lukiolaisten kanssa. Sitä, miten opiskellaan sanoja, aikataulutetaan kokeita ja tehdään lukusuunnitelma tai avataan matematiikan sanallisia tehtäviä, miten suunnitellaan esseetä tai saadaan siihen pituutta ja kaikkea siltä väliltä.

 

Ero peruskoulun laaja-alaisiin erityisopettajiin

 

Kaiken kaikkiaan tuemme omalla työllämme myös aineenopettajien työtä kuten peruskoulunkin erityisopettajat. Poikkeavana tehtävänä peruskoulun erityisopettajiin verrattuna meille kuuluu ylioppilastutkinnon erityisjärjestelyihin liittyvät tehtävät. Itse teen niitä lukivaikeuksisille ja sairauden tai vamman perusteella eli pääsääntöisesti minä teen neurokirjoon kuuluville erityisjärjestelyhakemukset. Joissakin lukioissa erityisopettajat tekevät myös mm vieraskielisyyden perusteella haettavat erityisjärjestelyhakemukset. Minulla ei siihen enää aika riittäisi. Pääasiassa työmme opiskelijoiden kanssa on yksilötyötä ja pienryhmiä. Itse pidän opiskelutekniikkapajoja, joihin osallistuu 4-5 opiskelijaa kerrallaan. Olen myös pitänyt opiskelutekniikan tunnit kaikille ykkösille ihan syksyn alussa. Kakkosille pidin lyhyet hetket opiskelutekniikoista yhteisesti ryhmänohjaustunnin ohella. Aiemmin olen pitänyt myös opiskelutekniikan kursseja.

 

Yhteistyö ja tiedottaminen



Yhteistyö koteihin, opettajien ja opojen sekä oppilashuoltohenkilöstön kanssa vie aikaa. Me erityisopettajat tuemme aineenopettajien työtä pääsääntöisesti konsultoimalla eli annamme välillistä apua opiskelijoille konsultoinnin avulla ja samalla erityispedagogisia keinoja aineenopettajille opiskelijoiden tueksi. Nykyään myös yhteistyö ulkopuolisten tahojen kanssa on lisääntynyt kuten erityissairaanhoidon, muun kuntouttavan tahon ja sosiaalityön kanssa.

Unohtamatta sitä, että meidän tulee tiedottaa omasta työstämme ja ajankohtaisista asioista oppimisen tukeen liittyvissä asioissa lukiossa. Ilman sitä eivät nuoret ja opettajat tietäisi, mitä mahdollisuuksia on. Tällä tavoin tekee itsensä samalla myös tutuksi lukiossa ja kynnys tulla erityisopettajan tapaamiseen pienenee. Ihan alussa mainitsemani asia oman osaamisen kehittäminen on tällaisessa työssä äärimmäisen tärkeää, jotta todella pysyy ajan tasalla ja osaa luotsata sekä kehittää omaa lukiota eteenpäin tuen asioissa.

 

Lisäksi

 

Lisäksi työhöni kuuluu myös eri kulttuuritaustaisten opiskelijoiden tuen tarpeen tunnistaminen ja ohjaus, joka on ihan oma tieteenalansa ja vaatii erilaista tietotaitoa ja osaamista. Erityisopettajana luonnollisesti jatkuvasti osallistuu lukion kehittämistyöhön varsinkin, kun erityisopetus ja oppimisentuki on suhteellisen uusi asia opetussuunnitelmassa ja oppivelvollisuuslaki on tuonut lukioihin omat haasteensa. Osallistun myös yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään sekä vedän pedagogisen tuen ryhmää. Voin sanoa, ettei ole tekemisen puutetta. Päinvastoin itselläni on sellainen opiskelijamäärä, ettei yksinkertaisesti kaikkea vaadittavaa edes ehdi kunnolla tehdä. Jotain pitää aina rajata.

 

Oppivelvollisuuslaki


Oppivelvollisuuslaki lisäsi lukioiden heterogeenisyyttä ja tuettavien määrä kasvoi entisestään. Eri asia tietenkin on suurempien kaupunkien korkealla keskiarvolla olevat lukiot, mutta niissäkin on omat tämän ajan haasteensa. Itse työskentelen suureksi luokitellussa ns matalan sisäänpääsykeskiarvon lukiossa ja tuen skaala on laaja ja suuri. Kaikissa kunnissa ei ole vielä herätty lukion oppimisen tuen ja erityisopettajien työnkuvaan ja asemaan. Oikeastaan itse ihan hengästyin, kun kirjoitin tätä ja luin läpi. Hieman huono omatuntokin tuli ja alkoi painaa, kun kaikkea ei ehdi näillä resursseilla vain tehdä tai ainakaan niin hyvin kuin pitäisi, haluaisi ja tarvitsisi.

 

Mitä lukion erityisopettajan työ vaatii?

 

Ihan samalla tavalla kuin muukin erityisopettajan työ vaatii lukion erityisopettajan työ hyviä yhteistyötaitoja, joustavuutta ja sopeutumista muuttuviin tilanteisiin. Ei voi vain tuudittautua ja olla, vaan todella saa tehdä töitä varsinkin nuorten parissa siinä, että ”lyö itsensä läpi”. Jatkuvasti saa ”markkinoida”, muistutella asioista ja luoda oma työnsä opiskelijoita ja ryhmiä tukevaksi. Pitää siis olla itse aktiivinen ja omatoiminen. Lisäksi pitää jaksaa uudistua, kehittää itseään ja työtään. Pitää olla korvat auki ja kuulostella, jotta tietää mikä milloinkin tarve on. Teen itse pari kertaa vuodessa Forms-kyselyitä eri luokka-asteille selvitellen samalla, mitä nuoret tarvitsevat. Kartoitan sillä, mitä sillä hetkellä tarvitaan ja pyrin silläkin kehittämään lukiomme oppimisen tukea. Itse seuraan jatkuvasti uusia tutkimuksia ja uutta kirjallisuutta sekä koulutuksia, etten jämähdä tähän hetkeen vaan vien työtäni eteenpäin ja tuen toivottavasti tällä koko työyhteisöä ja opiskelijoita tässä ajassa. Hyvät verkostot eri kaupunkien lukion erityisopettajien kanssa tukee omaa työtäni ja sieltä saankin uusia ideoita ja tukea omaan työhöni. Verkostoidutaan siis edelleen! Itselläni on tosi upeita erityisopettajakollegoita ympäri Suomea.  Ja kiitos teille hyvästä yhteistyöstä tähän asti. Monia asioita jäi kirjoittamatta, mutta tässä ehkä ne päätehtävät.


Työniloa kaikille! 


                                                     Kokkolan vanha  kaupunki Neristan.

Kirjastani Laaja-alaisen erityisopettajan työnkuva löytyy lukituki,- eriyttämis- ja struktuurilistoja, joita pystyy hyvin käyttämään oppimisen tukea lukioon suunnitellessa. 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hallituksen esitys lukion oppimisen tuesta ja paljon kysymyksiä ilmassa?

Opiskelustrategioista lukiossa