Opiskelustrategioista lukiossa

 

Opiskelustrategiat lukiossa ja niiden merkitys oppimiselle

 




Opetussuunnitelma painottaa nykyään oppimaan oppimisen taitoja ja asettaa vaatimuksia oppilaiden kyvylle omaksua erilaisia työskentelytapoja ja opiskelutaitoja niin lukiossa kuin jo peruskoulussa. Tärkeää olisikin alkaa harjoitella oppimisstrategioita jo alakoulussa. Esimerkiksi oppilas, jolla erityisopettaja toteaa olevan lukivaikeus ja alakoulussa harjoitellaan tärkeänä erityisopettajan tukena lukusujuvuutta, olisi tärkeää harjoitella tässä rinnalla myös erilaisia oppimisstrategioita. Nimittäin peruskoulussa opitut opiskelutaidot luovat pohjaa toisella asteella menestymiselle. Erityisesti niillä oppilailla, joilla on oppimisvaikeuksia kuten lukivaikeutta, haasteita toiminnanohjauksen eri osa-alueilla tai heikko koulumotivaatio, oppimaan oppimisen taidot ovat usein heikot. Varsinkin nämä oppilaat tarvitsevat systemaattista tukea opiskelutaitojensa- ja-strategioidensa kehittämiseen.

 

Opiskelustrategiat tukena

 


Heikosti lukiosta suoriutuvilla on tavallista vähemmän opiskelustrategioita jo pelkästään tiedonhankinnassa ja oman työn organisoinnissa kuten suunnittelussa ja alkuun pääsemisessäkin. Tällaiset opiskelijat eivät osaa muodostaa kokonaisuutta eivätkä löydä olennaista lukemastaan. Luetun ymmärtämisen taidot ja erilaiset lukustrategiat ovat yllättävänkin heikkoja useilla lukiolaisilla. Usein he yrittävät muistaa asiat ulkoa pänttäämällä ”hauki on kala” -tekniikalla lukien kappaleita tehottomasti moneen kertaan läpi ja koetilanteissa pää tuntuu olevan ihan tyhjää täynnä. Oppimisvaikeuksien ja/tai tehottomien opiskelustrategioiden takia laajojen oppisisältöjen omaksuminen on työlästä. Tällaiset opiskelijat joutuvat ponnistelemaan opinnoissaan ja tämä herkästi heikentää opiskelumotivaatiota ja jopa jaksamista. Oppimaan oppiminen on yksi tärkeimmistä taidoista, joka nuoren tulisi hallita opintojensa edistämiseksi. Keinoja oppimisstrategioiden ja oppimaan oppimisen taitojen kehittämiseen ovat mm positiivinen vuorovaikutus, ennakointi, sopivat tavoitteet ja opiskelijan itsetunnon vahvistaminen. Strategioiden haasteena on se, että niiden opettelu vie aikaa ja toimivan strategian löytäminen saattaa välillä viedä aikaa. Myös erityisopettajalta vaaditaan aikaa ja pitkäjänteisyyttä toimia oppilaan tukena. Harmillisesti vielä liiankin monessa lukiossa erityisopettajan resurssit ovat sen verran niukat, ettei se aina onnistu ja tapaamiset voivat jäädä kertaan, kahteen. Tottakai joillekin se riittääkin. Strategioilla on kuitenkin laaja ja kokonaisvaltainen vaikutus eri oppiaineissa menestymiseen ja onnistumisten kautta usein myös nuoren koulumotivaatioon. Opiskelukeinojen ja oppimisstrategioiden puuttuessa opiskelija voi alkaa jopa vältellä oppimistilanteita.

 

Ennakointi lukustrategioiden tukena

 


Ehkä yksi yksinkertaisimmista ja tärkeimmistä tavoista tukea lukustrategioita on tekstin ennakointi. Kurkitaan siis jo vähän ikkunasta, mitä on tulossa ja mitä opiskellaan. Uskokaa tai älkää, välillä puhun lukiolaisillekin lukumoottorin käynnistyksestä verraten autonmoottorin lämmittämiseen ja käynnistämiseen kytkimen ja kaasun avulla. Tulikohan termit oikein? 😉 Ei väliä, sillä nuoret jostain syystä samaistuvat siihen hyvin. Tai täytyy osata kuunnella nuorta ja tunnistaa se, mikä toimii ja kehen. Ehkä se onkin yksi meidän erityisopettajien vahvuuksista ja se, että varsinkin niitä, joilla on lukivaikeutta tai oman toiminnan ohjauksen haasteita, osaamme pilkkoa asioita ja ennakoida, miten toimia, jotta oppimista ja motivaatiota alkaa hiljalleen tulla esiin. Nimittäin lukustrategioita on paljon. Niitä ei voi vain summan mutikassa alkaa opettaa, vaan kuunnella nuorta missä mennään, mitä keinoja käytetään ja mitä jo osataan. Itse pääsääntöisesti aloitan ennakoinnista ja vielä sitä ennen keskustelen läpi sen, mikä nuoren keskittymistä ja opiskelua häiritsee. Yleensä se on ystävämme kännykkä, jonka toivotankin opiskeluhetkeksi kauaksi Saharaan. Joskus se häiritsevä tekijä toki voi olla vaikka pikkusisko tai pikkuveli, mutta niistäkin selviämme paremmin. Hyvä, tehokas ja intensiivinen opiskelu on huomattavasti tehokkaampaa ja laadukkaampaa kuin jatkuva kännykän piipittäminen vieressä ja viestien tarkistelu. Aikaakaan ei tällöin kulu niin paljon ja asia voi jäädä jopa mieleen, kun häiritsevät tekijät ovat pois. Tämän tiedämme aikuisina, mutta nuorille se ei ole lainkaan itsestään selvää. Välillä käytämme apuna Pommadore- tekniikkaa ja sen palkkioita vahvistamaan keskittymistä.

Niin siitä ennakoinnista yksinkertaisimmillaan, me käydään läpi otsikot, kuvat ja kuvatekstit, tummennetut sanat ja käsitteet sekä mietitään lyhyesti tämän jälkeen, mistä tässä kappaleessa mahdollisesti puhutaan, mitä aiheesta ennalta tiedän ja/tai muistan. Jännä juttu, sillä tätä on harjoiteltu alakoulusta saakka, mutta tuntuu olevan silti uusi asia monelle, jota täytyy ihan käytännössä treenata vielä lukiossakin. Jos sitä on harjoiteltu tavoitteellisesti peruskoulussa jo erityisopettajan kanssa, olen todennut että muistissa on. Se tuntuu hyvältä itse opiskelijankin puolesta. 

 

Mitä keinoja voisi käyttää?

 



Jos ajatellaan opiskelustrategioista pelkästään lukustrategioita, ne ovat keinoja, taitoja ja tekniikoita, jotka tukevat luetun ymmärtämistä. En käsittelekään tässä blogissani lainkaan matematiikkaan, tekstin tuottamiseen tai vieraisiin kieliin liittyviä strategioita, koska blogin pituus vain kasvaisi turhankin pitkäksi. Pysytään lukustrategioissa. 

Keinoja löytyy varmasti niin paljon kuin mielikuvitus sallii, mutta tärkeintä on se, mikä kullekin soveltuu ja mikä toimii. Itselläni pinna kiristyisi äärimmilleen eikä oppimista tapahtuisi, jos joku kehottaisi opiskelemaan äänikirjaa kuunnellen. Jollekin toiselle tämä sopii mainiosti. Joitakin esimerkkejä voisivat olla mm asian omaan elämään kytkeminen tai vaikka sille kahvinkeittimelle juttele, jos muu perhe kyllästyy kuuntelemaan tarinaa jostakin reaaliaineen tärkeästä päivän aiheesta. Kysymysten ja omien kokeiden tekeminen toimii joillakin tai erilaiset muistipolut. Toinen tykkää piirtää tai tehdä aiheesta vaikka räpin. Jotkut opiskelijat tykkäävät alleviivata tärkeimpiä asioita ja usein alleviivaustekniikoita onkin tällöin syytä harjoitella, ettei vain alleviivaa kaikkea vaan sen oleellisimman. Joihinkin tilanteisiin sopivat erilaiset kaaviot ja janat esimerkiksi historiallisten tapahtumien muistamiseen. Osa haluaa tehdä opettajien muistiinpanojen lisäksi niitä omia muistiinpanoja ranskalaisin viivoin tai käsite- tai miellekartan avulla. Niidenkin tekemistä välillä on syytä yhdessä ihan harjoitella. Osalle sopii kaverin kanssa opiskelu. Tässä muutamia mieleen tulleita esimerkkejä. Itse olen koonnut kansioita eri aihealueista, joista on helppo nopeasti poimia tarvittava moniste omaksikin tueksi opetushetkellä ja antaa se opiskelijalle mukaan.

 

Lopuksi

 

Opiskelustrategioiden käyttö tukee oppimista ja sitä kautta motivaatiota. Niiden opetteluun käytetty aika ei koskaan mene hukkaan, vaan vahvistaa hiljalleen opiskelijan suoriutumista koulussa. Kun oppilas oppii itse asettamaan tavoitteita, hän pystyy myös keskittymään opiskeluun aiempaa pidemmän aikaa. Parantunut kyky ottaa vastaan ohjeita ja huolehtia omatoimisesti tehtävistä helpottaa kokonaisuudessaan lukiossa ja jo peruskoulussa menestymistä. Tässäpä olisikin tutkimusaihe jollekin erityispedagogiikan opiskelijalle, miten jo peruskouluvaiheessa erityisopettajan tekemät lukitestaukset ja -arvioinnit sekä niiden tueksi harjoitellut opiskelustrategiat helpottavat nuorten koulupolkua. Näin arjessa se nimittäin näkyy niissä lukiolaisissa, joiden kanssa tiedän erityisopettajan jo harjoitelleen mm luetun ymmärtämistä ja muista lukustrategioita jo peruskoulussa, jolloin minua ei niin paljon tarvita. Toisin kuin ne, joille lukivaikeus selviää vasta lukiossa ja tuki alkaa toimimaan vasta tässä vaiheessa, kun opiskeltavan määrä on jo melkoinen. Erityisopettajana onkin tärkeä aina katsoa laajemmin eteenpäin eikä pelkästään seuraavaa oppituntia.

 

Iloa ongelmien hyvään ratkaisuun ja työpäiviinne!

 

Tiina 😊

Minut löydät myös IG @lukionerityisopetiina

Lisää aiheista löytyy mm kirjastani Laaja-alaisen erityisopettajan käsikirja.

 https://www.ps-kustannus.fi/6911

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mikä ihmeen lukion erityisopettaja ja mihin meitä tarvitaan?

Hallituksen esitys lukion oppimisen tuesta ja paljon kysymyksiä ilmassa?