Tiedonsiirto lukioon ja lukion sisällä

 

Tiedonsiirto peruskoulusta lukioon




Olen kirjoittanut tämän blogin lähes valmiiksi jo aikaa sitten, mutta se jäi pöydälle julkaisemattomana. Ehkä siksi, että erilaisia lukioita on niin paljon enkä tiennyt, miten kirjoittaa asiasta, koska paikkakunnat ovat erilaisia, samoin lukiot eli joku malli toimii toisessa ja toinen toisessa. Muistinkin blogin tekeleeni uudestaan kuunnellessani webinaaria Karvin tutkimusraportin julkaisusta aiheesta ”Toteutuuko oppimisen tuki lukioissa?” 4.4.2024. Oli muuten mielenkiintoinen ja antoisa webinaari. Mukana webinaaria toteuttamassa ja puhumassa iso joukko loistavia asiantuntijoita. Kaikki kehittämiskohteet olivat juuri niitä, joihin itsekin olen kiinnittänyt huomiota ja halunnut kehittää omassa lukiossani. Yhtenä kehittämiskohteena on juuri tiedonsiirto, jonka olen aina kokenut äärimmäisen tärkeäksi.

 

Missä mennään nivelvaihe?

 


Nyt alkaa viimeistään olla se aika, kun perusopetuksen laaja-alaisten erityisopettajien on hyvä hiljalleen alkaa tarkastella oppimisen tuen tietoja lukioon siirtyvistä nuorista yläkouluissa. Osalla siirtyvistä toki on pedagogiset asiakirjat, mutta osalla tuki esim pelkästään pientä tuen tarvetta esimerkiksi toiminnanohjaukseen tai lukivaikeuteensa. Erityisopettajat ovat niin osaavia asiantuntijoita, että heidän siirtämänsä pedagoginen ns hiljainen tietokin on tärkeää ja erityisopettajana on myös otettava huomioon se, että lukiossa luettavan määrä kasvaa ja sekin on ennakoitava oppilaiden kohdalla. Pitää siis osata katsoa tulevaisuuteen antaessa toiselle asteelle tietoja ja tiedostaa, että tietyillä oppilailla tuen tarve voi tulla esiin vasta lukiossa.

 

Vahvaa yhteistyötä tarvitaan

 


Lukioon siirtyvien nuorten onnistuneen koulupolun tukemiseksi tarvitaan vahvaa yhteistyötä peruskoulun ja lukion välisessä nivelvaiheessa. Tavoitteena on saada siirtymävaihe nuorelle mahdollisimman sujuviksi ja joustavaksi. Kouluissa onkin tarpeen tehdään suunnitelmallista nivelvaihetyötä, mikä takaa tarpeellisten tukitoimitietojen siirtämisen nivelvaiheen yli. Se ei vaan ole aina ihan yksinkertaista varsinkaan, jos lukioon tulee muutamilta kymmeniltä eri paikkakunnilta tai peruskouluista nuoria. 

Lukiossa tukitoimien suunnittelu ja toteutus aloitetaan aina mahdollisimman varhain. Se on ainakin tavoite. Lukiossa tulee arvioida tuen tarvetta opintojen alussa ja säännöllisesti opintojen aikana. (Lukiolaki 28 § / LOPS). Tuen tarpeen tunnistaminen perustuu myös perusopetuslain 40 §:n perusteella siirrettävään koulutuksen järjestämisen kannalta välttämättömään tietoon tai opettajien ja muun henkilöstön havaintoihin. Perusopetuksella on myös velvoite siirtää opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto toiselle asteelle (perusopetuslaki 21.8.1998/628, § 40). Tässä pientä laki- ja opetussuunnitelmafaktaa.

 

Tiedonsiirtoa ilman välikäsiä

 

Tärkeää on siirtää oppimiseen liittyvä pedagoginen tukitieto oikeanlaisena oikeaan kohteeseen ilman välikäsiä. Kun koulu tai opiskelupaikka vaihtuu, tuen tarve jatkuu ja pedagogisen tiedon siirtyminen oikein on erittäin tärkeää jatkumon kannalta. Tällä pyritään vahvistamaan opiskelijoiden hyvinvointia, jaksamista, pitämään motivaatiotakin yllä ja ehkäisemään turhia putoamisia lukiosta. Laaja-alainen erityisopettaja yläkoulun puolelta osallistuu tiedonsiirtoon nivelvaiheissa ja hyvä on ottaa erityisopettajana isokin rooli  oppilaan opiskelun ja tuen järjestämiseksi välttämättömän pedagogisen tiedon siirtymisestä. Ovathan erityisopettajat oppimisen tuen ja erityispedagogisen tiedon erityisasiantuntijoita kouluissa. Lisäksi opetussuunnitelman mukaan erityisen tärkeää yhteistyö kotien kanssa on koulupolun nivelvaiheissa sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukea suunniteltaessa ja toteutettaessa. Varsinkin osan neurokirjoon kuuluvien nuorten kanssa perheiden kanssa yhdessä keskustelu voi olla todella tärkeää, ettei opiskeluissa tulisi turhaan haasteita ja tuki aloitettaisiin mahdollisimman varhain.

 

Suunnitelmallisuus ja varhainen puuttuminen

 


Nivelvaihetyö vaatii suunnitelmallisuutta ja hyvää pohjustusta, jotta tuki taataan tuleviksi vuosiksi mahdollisimman vahvaksi. Ei riitä, että tiedot vain saadaan edelliseltä kouluasteelta. Tiedoilla pitää osata myös tehdä jotain, ja tekemisen pitää olla tavoitteellista toimintaa. Oppimisen esteisiin, kuten erilaisiin oppimisvaikeuksiin, keskittymisongelmiin ja sosiaalisten taitojen ongelmiin sekä työskentely- ja toiminnanohjauspulmiin, pyritään puuttumaan myös lukiossa. Laadukas ja kattava tiedonsiirto on erittäin tärkeää, jotta tuen tarpeet saadaan tunnistettua ja tuettua mahdollisimman aikaisin.

Itse peruskoulussa aiemmin työskennellessäni aloin koota wordille muistilistaa pienistäkin asioista viimeistään 9.lk:n tammikuussa. Asioista, jotka koin tärkeäksi siirtää toiselle asteelle siirtyvistä 9.luokan oppilaista. Oppitunteihin liittyvät toimivat yleisetkin tukikäytänteet ovat aina todella hyödyllistä tietoja lukioon. Se enteilee tulevaa ja niiden pohjalle pystyy helposti alkaa suunnittelemaan tukitoimia kuten oppituntien struktuureja, eriyttämisen keinoja tai lukitukikeinoja, joita ei varsinaisesti kaikkia ole edes asiakirjoihin merkitty ja jotka ovat olleet käytännössä ns yleisen tuen keinoja oppilaan luokassa perusopetuksessa.  Ja sitä niin tärkeää hiljaista tietoa. 

Yläkoulussa jätin aina toukokuun lopussa aikaa työltäni sille, että kirjasin kaikki mahdolliset tarpeet lukiota ja myös ammattiopistoa varten. Haastattelin lisäksi siihen aina myös aineenopettajia. Onneksi oli rehtori, joka ymmärsi tiedonsiirron merkityksen oppilaille heidän siirtyessä toiselle asteelle. Lisäksi nykyään lähetän tiedonsiirtolomakkeen yläkouluun. Sen voi esimerkiksi erityisopettaja täyttää luokanvalvojan kanssa ja lisänä oppilaiden oma lomake, jossa he kertovat oman näkemyksensä tuen tarpeesta.

Elokuussa heti lukion alkaessa olen istunut lukion erityisopettajana toimiessani kaikkien kaupungin laaja-alaisten erityisopettajien kanssa alas. Myös opinto-ohjaajat ovat mukana tiedonsiirrossa. Tässä on hyvin voinut peilata oppilaan tilannetta yläkoulussa yläkoulun erityisopettajan kanssa ja nopeasti on yhdessä voinut miettiä, millä tavoin olisi parasta tukea uutta lukiolaista opiskelujen alkuvaiheesta alkaen. Varsinkin, jos tuen tarpeet on jo tunnistettu sekä ennakoida osan mahdollisia haasteita ja pyrkiä puuttumaan ja selvittämään selvittämättömät tuen tarpeet lukiossa heti alkuvaiheessa. Erityispedagogisen tiedon välittäminen onkin tärkeää, jotta nuorten tuki jatkuisi mahdollisimman laadukkaana myös jatko-opinnoissa.

Ei riitä, että siirretään tieto oppilaan tehostetusta tai erityisestä tuesta, lukivaikeudesta tai ADHD:stä, vaan on osattava konkreettisesti kertoa, millaisia tukitoimet ovat olleet, miten ne ovat sujuneet ja mitä erityisopettaja suosittelee toimintamalleiksi. Nuoren itsetunnolle ja kehitykselle on tärkeää, että nivelvaiheessa osataan arvioida ja kertoa, minkälaista tuki on konkreettisesti ollut ja miten sitä voisi toisella asteella toteuttaa. Jos erityisopettaja ei ole paikalla nivelvaihetietojen välittämisessä, häneltä voi jäädä huomaamatta paljon pieniä seikkoja, joilla saattaa olla ratkaiseva vaikutus opiskelijan tulevaan pärjäämiseen opinnoissa ja jotka voivat mahdollisesti aiheuttaa suurempia ongelmia. Väärinkäsityksiin tai vääriin tulkintoihin ei pedagogisissa tiedonsiirroissa ole varaa, koska kyse on nuorelle suuresta muutoksesta eli lukiossa pärjäämisestä.

 

Siirtyykö tieto lukion sisällä?

 


Tieto ei saa jäädä vain erityisopettajan takataskuun tai sähköiseen järjestelmään lepäämään, koska se ei hyödytä ketään. Tarvitaan lisää kohtaamista ja yhteistyötä myös lukion sisällä. Kun olen tavannut kaikki laaja-alaiset erityisopettajat ja soitellut niiden uusien opiskelijoiden lähettäville erityisopettajille, jotka tulevat toisilta paikkakunnilta, istun alas aineenopettajien kanssa. Vaikka se vie vähän aikaa lukuvuoden alusta, se kantaa aina hedelmää ja se tunne sekä tieto vanhemmille ja opiskelijoille, että tieto on siirretty, on tärkeää. Samalla voidaan aineenopettajan kanssa suunnitella tukea. Lisäksi aina uuden jakson vaihtuessa tarjoan kaikille aineenopettajille mahdollisuutta istua alas kanssani käymään läpi opiskelijoiden tuen tarvetta, jotta vältyttäisiin ikäviltä yllätyksiltä ja tuen antaminen jatkuisi mahdollisimman hyvin isossakin lukiossa.

 

Kyllä, tuen kehittämisessä lukioissa on vielä kovasti työsarkaa ja Karvin raportti sen kertoikin. Paljon tarvitaan yhteistyötä erityisesti lukion sisällä, hyvää asennetta ja suhtautumista tukea tarvitseviin ja keskustelua, jotta lukion oppimisen tuki ja erityisopetus saadaan kehittymään. Hyvällä polulla onneksi ollaan jo kaikkialla.

 

Tässä linkki vielä Karvin raporttiin:

https://www.karvi.fi/sites/default/files/sites/default/files/documents/KARVI_1124.pdf


Kevättä odotellessa! 

Tiina

Minut löydät myös IG @lukionerityisopetiina


Tässä alennuslinkki tietokirjaani Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja


 https://www.ps-kustannus.fi/6911


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mikä ihmeen lukion erityisopettaja ja mihin meitä tarvitaan?

Hallituksen esitys lukion oppimisen tuesta ja paljon kysymyksiä ilmassa?

Opiskelustrategioista lukiossa