Ennaltaehkäisyä lukiossa ja erityisopettajan työn mahdollisuuksia
Ennaltaehkäisyä
lukiossa ja erityisopettajan työn mahdollisuuksia
Minua on jo peruskoulussa
työskennellessäni kiinnostanut ennaltaehkäisy ja käytimmekin paljon
ennaltaehkäisyä peruskoulussa. Nyt se on mukana myös hallituksen esityksessä eduskunnalle
lukiolain muuttamiseksi oppimisen tuesta. Näin se on esityksessä kirjattuna.
”Pääpaino oppimisen tuen ja
ohjauksen kokonaisuudessa olisi ennaltaehkäisevässä oppimisen tuessa.”
Onhan selvä, jos käytämme ennaltaehkäisyn
keinoja, vältämme lisääntyvää korjaavan työn määrää. Jos laajoja vaikeuksia
pääsee tulemaan, sillä on opiskelijan kursseilta opinnoista selvitymisen ja
itsetunnon heikentymisen lisäksi myös taloudellisia vaikutuksia. Asialle on
siis pyrittävä lukioissa tekemään jotain. Se on opiskelijoiden etu sekä
helpottaa opettajien omaakin työtä.
Tuen tehtävä onkin
ennaltaehkäistä oppimisvaikeuksia kuin myös toiminnanohjauksen kuin sosioemotionaalisia haasteita
ja puuttua niihin mahdollisimman varhain. Lisäksi tuen tehtävä on
ennaltaehkäistä niiden monimuotoistumista. Nämä ovat juuri niitä kohtia, joihin
meillä erityisopettajilla on koulutus ja osaaminen. Mitä enemmän erityisopettaja
pystyy panostamaan myös pedagogiseen ennaltaehkäisyyn, sitä vakaampi on lukion pedagoginen perusta.
Ennaltaehkäisy edellyttää
suunnittelua, aikaa, pedagogista osaamista ja selkeää tavoitteiden asettelua.
Siihen vaikuttavat opetussuunnitelma, joka määrittää tavoitteet, sekä
oppimisympäristö, lukion toimintakulttuuri ja koko. Pedagoginen ennaltaehkäisy
lähtee aina opiskelijan tuen tarpeesta ja oppimisen esteistä.
Ennaltaehkäisyn onnistumisen
edellytykset lukiossa ovat yhteistyö, yhteiset säännöt ja johdonmukainen
toiminta, joita jokaisen lukiossa toivoisi tukevan ja edistävän omalla
työpanoksellaan. Ennaltaehkäisyllä tuetaan samalla hyvinvointia ja autetaan
kaikkia onnistumaan. Laadukas pedagogiikka jo pelkästään tukee asiaa.
Signaalit
Tankarin majakka, Kokkola.
Erityisopettajana kuulee ja
näkeekin huolia sekä epäkohtia, mitä lukiossa esiintyy niin opiskelijoiden ja
ryhmien kuin vaikka ihan lukion toimimattomien käytänteiden kautta, jotka
haittaavat opiskelijoiden opintoja. On tärkeää panna merkille ne signaalit,
jotka enteilevät haasteita ja muutoksen tarpeita opiskelijoilla ja ryhmissä. Signaalit
ovat useimmiten negatiivissävytteisiä, mutta ne kertovat, etteivät nykyiset
keinot enää toimi tai riitä lukiossa tai ryhmässä. Vahvat signaalit näkyvät
kaikille, ja ne onkin helppo jokaisen havaita. Huolenaiheita huomaa niin
tarkkailemalla tai opettajainhuoneessa kuuntelemalla, konsultaatiotilanteissa
sekä vanhempia ja oppilaita kohdattaessa. Näissä tilanteissa erityisopettajan
ja rehtorin yhteistyö ja keskustelu on tärkeää.
Tiedonsiirto
ja nivelvaiheet
Suurempia linjoja
ennaltaehkäisyn keinoissa ovat mm ryhmien tasaamiset, tiedonsiirto,
lukujärjestysten ja ryhmien tarkempi pohdinta pedagogisesta näkökulmasta sekä seulat
ja testit niin lukemisessa, kirjoittamisessa kuin matematiikassa.
Tiedonsiirtotyö on peruskoulun
ja lukion nivelvaiheessa ensiarvoisen tärkeää. Keskisuuressa kaupungissa se onkin
vielä suht helppoa, koska suurin osa opiskelijoista tulee samasta kaupungista. Itse
lähetän mm tiedon siirtolomakkeen yläkoulujen erityisopettajille kaupungissa ja
listan siirrettävistä pedagogisista tiedoista. Yksi malli tiedonsiirtolomakkeesta
löytyy kirjasta Tunne oppilaasi, jossa on liitteenä tiedonsiirtolomake toiselle
asteelle siirryttäessä. Blogin lopussa tarkemmat tiedot.
Lisäksi sovimme jo toukokuussa
yhteiset tiedonsiirtopalaverit elokuun ensimmäisiin päiviin peruskoulun
erityisopettajien kanssa, joissa opomme ovat mukana. Siirrettävä tieto on aina jollakin
tavoin oppimisen tukeen liittyvää, joten koen olevan tärkeää, että juuri
erityisopettajat hoitavat sitä eikä tieto tule toisen käden tietona. Muilta
paikkakunnilta tulevista opiskelijoista soitan suoraan erityisopettajille.
Tänäkin syksynä oli melkoinen soittorumba, mutta se kannattaa ja kantaa aina
hedelmää. Itse istun lisäksi jaksojen vaihteessa opettajien kanssa alas käyden
läpi opetettavien opiskelijoiden oppimisen ja toiminnan ohjaukseenkin liittyvät
haasteet. Tiedonkulku lukion sisällä on aina opiskelijan oikeus ja opettajankin
etu.
Lukitestaukset,
tukikurssit ja ryhmien tasaamiset
Luonnollisin ja perinteisin
erityisopettajan ennaltaehkäisyn keino ovat lukiseulat ja -testit. Samat myös
matematiikassa, mikäli näihin jää resursseilta yhtään aikaa. Myös erilaiset
tukikurssit mm matematiikassa, vieraissa kielissä ja äidinkielessä sekä erityisopettajien
vetämän erilaiset oppimaan oppimisen kurssit heti lukion alkuvaiheessa tukevat
varmasti paremmin tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden selviytymistä ja itsetuntoa
lukiossa ja ennalta kuin ilman niitä.
Ryhmien tasaaminen jaksojen
vaihteessa helpottaa niin opiskelijoita kuin opettavaa opettajaa. Tässä on hyvä
olla yhteistyössä joko rehtorin tai jonkun muun, joka tietää raamit ryhmien
tasausten mahdollisuuksille ja on primuksen oikeudet.
Vanhempainillat ovat loistava
keino olla mahdollisimman varhain tuettavien nuorten vanhempien kanssa
yhteistyössä. Vanhemmat ovat kuitenkin ne nuoren parhaat asiantuntijat ja
keskustelut heidän kanssaan auttavat usein paljonkin eteenpäin oppimisen tai
vaikka toiminnanohjauksen haasteissa. Parasta olisi olla mukana jo nivelvaiheen
vanhempainilloissa, joissa voisi erityisopettajana avata se, mitä lukio vaatii
ja samalla voisi keskustella peruskoulun ns erityisen tuen vanhempien kanssa,
mitkä ovat selviytymismahdollisuudet lukiossa. Osalla ovat hyvät ja osa vaatii
vielä kypsymistä.
Konsultointia
ja yhteistyötä koulun sisällä
Jo pelkästään sillä, että
jokainen opettaja ottaa opiskelijoihin liittyvät huolensa puheeksi
erityisopettajan kanssa mahdollisimman varhain, on suuri ennalta ehkäisevä
vaikutus. Yhdessä voidaan pohtia keinoja, joilla oppimisen esteet saadaan
ylitettyä ja joilla oppimiseen liittyvät pulmat saattavat olla ratkaistavissa
Kirjoitin yllä signaaleista.
Niistä yleensä keskustelee rehtorin kanssa, mutta hyvä tuki voi olla lukiossa
erilaiset pedagogisen tuen ryhmät, joissa on aineryhmäedustajat,
erityisopettajat ja mahdollisesti rehtorikin mukana keskustellen sen hetkisistä
tarpeista ja niiden kehittämisestä.
Oppitunneilla luonnollisesti
hyvät struktuurit ja eriyttämisen keinot tukevat ennalta suunniteltuna koko
ryhmää eivät vain tuettavia. Jo pelkästään pedagogisesti suunnitellut
istumapaikat auttavat oppimisen tuen tarpeessa olevien lisäksi niitäkin opiskelijoita,
jotka eivät tunne ketään uudessa ryhmässä. Varsinkin suurissa lukioissa ryhmät
ja luokat vaihtuvat jaksoittain, joten tämä tukee myös ryhmäytymistä. Opettajankin
on helpompi näin tutustua jatkuvasti vaihtuviin opiskelijoihin edes hieman
paremmin ja näin se auttaa arviointihetkelläkin. Lisää struktuureista ja
eriyttämisen keinoista olen kirjoittanut ja tehnyt listojakin aiheista kirjaani
Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja.
Kun ennakoimme ja
ennaltaehkäisemme tuemme koko lukiota emme vain tuen tarpeessa olevaa, vaan
myös sitä lahjakkaampaakin.
Mukavaa
syksyn jatkoa kaikille, Tiina 😊
Lähteinä käytetty:
Huhtanen, K. 2011. Tehostettu
tuki perusopetuksessa. Työvälineeksi pedagoginen ennakointi. Jyväskylä:
PS-kustannus.
Roiha, A. & Polso, J.
2024. Tunne oppilaasi. Oppilaantuntemus opetuksen kulmakivenä.
Vitka, T. 2021. Laaja-alaisen
erityisopetuksen käsikirja. 2. painos. PS-kustannus.

Kommentit
Lähetä kommentti