Opiskelustrategioista lukiossa
Opiskelustrategiat lukiossa ja
niiden merkitys oppimiselle
Opetussuunnitelma painottaa
nykyään oppimaan oppimisen taitoja ja asettaa vaatimuksia oppilaiden kyvylle
omaksua erilaisia työskentelytapoja ja opiskelutaitoja niin lukiossa kuin jo
peruskoulussa. Tärkeää olisikin alkaa harjoitella oppimisstrategioita jo
alakoulussa. Esimerkiksi oppilas, jolla erityisopettaja toteaa olevan lukivaikeus ja alakoulussa harjoitellaan tärkeänä erityisopettajan tukena lukusujuvuutta, olisi tärkeää harjoitella tässä rinnalla myös erilaisia oppimisstrategioita. Nimittäin
peruskoulussa opitut opiskelutaidot luovat pohjaa toisella asteella
menestymiselle. Erityisesti niillä oppilailla, joilla on oppimisvaikeuksia
kuten lukivaikeutta, haasteita toiminnanohjauksen eri osa-alueilla tai heikko
koulumotivaatio, oppimaan oppimisen taidot ovat usein heikot. Varsinkin nämä
oppilaat tarvitsevat systemaattista tukea opiskelutaitojensa-
ja-strategioidensa kehittämiseen.
Opiskelustrategiat tukena
Heikosti lukiosta
suoriutuvilla on tavallista vähemmän opiskelustrategioita jo pelkästään
tiedonhankinnassa ja oman työn organisoinnissa kuten suunnittelussa ja alkuun
pääsemisessäkin. Tällaiset opiskelijat eivät osaa muodostaa kokonaisuutta
eivätkä löydä olennaista lukemastaan. Luetun ymmärtämisen taidot ja erilaiset
lukustrategiat ovat yllättävänkin heikkoja useilla lukiolaisilla. Usein he
yrittävät muistaa asiat ulkoa pänttäämällä ”hauki on kala” -tekniikalla lukien
kappaleita tehottomasti moneen kertaan läpi ja koetilanteissa pää tuntuu olevan ihan tyhjää täynnä. Oppimisvaikeuksien ja/tai
tehottomien opiskelustrategioiden takia laajojen oppisisältöjen omaksuminen on
työlästä. Tällaiset opiskelijat joutuvat ponnistelemaan opinnoissaan ja tämä herkästi
heikentää opiskelumotivaatiota ja jopa jaksamista. Oppimaan oppiminen on yksi
tärkeimmistä taidoista, joka nuoren tulisi hallita opintojensa edistämiseksi.
Keinoja oppimisstrategioiden ja oppimaan oppimisen taitojen kehittämiseen ovat mm
positiivinen vuorovaikutus, ennakointi, sopivat tavoitteet ja opiskelijan
itsetunnon vahvistaminen. Strategioiden haasteena on se, että niiden opettelu
vie aikaa ja toimivan strategian löytäminen saattaa välillä viedä aikaa. Myös
erityisopettajalta vaaditaan aikaa ja pitkäjänteisyyttä toimia oppilaan tukena.
Harmillisesti vielä liiankin monessa lukiossa erityisopettajan resurssit ovat
sen verran niukat, ettei se aina onnistu ja tapaamiset voivat jäädä kertaan,
kahteen. Tottakai joillekin se riittääkin. Strategioilla on kuitenkin laaja ja
kokonaisvaltainen vaikutus eri oppiaineissa menestymiseen ja onnistumisten
kautta usein myös nuoren koulumotivaatioon. Opiskelukeinojen ja
oppimisstrategioiden puuttuessa opiskelija voi alkaa jopa vältellä
oppimistilanteita.
Ennakointi lukustrategioiden tukena
Ehkä yksi yksinkertaisimmista
ja tärkeimmistä tavoista tukea lukustrategioita on tekstin ennakointi. Kurkitaan siis jo vähän ikkunasta, mitä on tulossa ja mitä opiskellaan. Uskokaa
tai älkää, välillä puhun lukiolaisillekin lukumoottorin käynnistyksestä
verraten autonmoottorin lämmittämiseen ja käynnistämiseen kytkimen ja kaasun
avulla. Tulikohan termit oikein? 😉 Ei
väliä, sillä nuoret jostain syystä samaistuvat siihen hyvin. Tai täytyy osata
kuunnella nuorta ja tunnistaa se, mikä toimii ja kehen. Ehkä se onkin yksi
meidän erityisopettajien vahvuuksista ja se, että varsinkin niitä, joilla on
lukivaikeutta tai oman toiminnan ohjauksen haasteita, osaamme pilkkoa asioita
ja ennakoida, miten toimia, jotta oppimista ja motivaatiota alkaa hiljalleen tulla
esiin. Nimittäin lukustrategioita on paljon. Niitä ei voi vain summan mutikassa
alkaa opettaa, vaan kuunnella nuorta missä mennään, mitä keinoja käytetään ja
mitä jo osataan. Itse pääsääntöisesti aloitan ennakoinnista ja vielä sitä ennen
keskustelen läpi sen, mikä nuoren keskittymistä ja opiskelua häiritsee. Yleensä
se on ystävämme kännykkä, jonka toivotankin opiskeluhetkeksi kauaksi Saharaan.
Joskus se häiritsevä tekijä toki voi olla vaikka pikkusisko tai pikkuveli, mutta
niistäkin selviämme paremmin. Hyvä, tehokas ja intensiivinen opiskelu on
huomattavasti tehokkaampaa ja laadukkaampaa kuin jatkuva kännykän piipittäminen vieressä ja viestien tarkistelu. Aikaakaan ei tällöin kulu niin paljon ja asia voi
jäädä jopa mieleen, kun häiritsevät tekijät ovat pois. Tämän tiedämme
aikuisina, mutta nuorille se ei ole lainkaan itsestään selvää. Välillä käytämme
apuna Pommadore- tekniikkaa ja sen palkkioita vahvistamaan keskittymistä.
Niin siitä ennakoinnista
yksinkertaisimmillaan, me käydään läpi otsikot, kuvat ja kuvatekstit, tummennetut
sanat ja käsitteet sekä mietitään lyhyesti tämän jälkeen, mistä tässä
kappaleessa mahdollisesti puhutaan, mitä aiheesta ennalta tiedän ja/tai
muistan. Jännä juttu, sillä tätä on harjoiteltu alakoulusta saakka, mutta tuntuu olevan silti uusi
asia monelle, jota täytyy ihan käytännössä treenata vielä lukiossakin. Jos
sitä on harjoiteltu tavoitteellisesti peruskoulussa jo erityisopettajan kanssa,
olen todennut että muistissa on. Se tuntuu hyvältä itse opiskelijankin puolesta.
Mitä keinoja voisi käyttää?
Jos ajatellaan opiskelustrategioista pelkästään lukustrategioita, ne ovat keinoja, taitoja ja tekniikoita, jotka tukevat luetun ymmärtämistä. En käsittelekään tässä blogissani lainkaan matematiikkaan, tekstin tuottamiseen tai vieraisiin kieliin liittyviä strategioita, koska blogin pituus vain kasvaisi turhankin pitkäksi. Pysytään lukustrategioissa.
Keinoja löytyy varmasti niin
paljon kuin mielikuvitus sallii, mutta tärkeintä on se, mikä kullekin soveltuu
ja mikä toimii. Itselläni pinna kiristyisi äärimmilleen eikä oppimista tapahtuisi,
jos joku kehottaisi opiskelemaan äänikirjaa kuunnellen. Jollekin toiselle tämä sopii
mainiosti. Joitakin
esimerkkejä voisivat olla mm asian omaan elämään kytkeminen tai vaikka sille
kahvinkeittimelle juttele, jos muu perhe kyllästyy kuuntelemaan tarinaa jostakin
reaaliaineen tärkeästä päivän aiheesta. Kysymysten
ja omien kokeiden tekeminen toimii joillakin tai erilaiset muistipolut. Toinen
tykkää piirtää tai tehdä aiheesta vaikka räpin. Jotkut opiskelijat tykkäävät
alleviivata tärkeimpiä asioita ja usein alleviivaustekniikoita onkin tällöin
syytä harjoitella, ettei vain alleviivaa kaikkea vaan sen oleellisimman. Joihinkin
tilanteisiin sopivat erilaiset kaaviot ja janat esimerkiksi historiallisten
tapahtumien muistamiseen. Osa haluaa tehdä opettajien muistiinpanojen lisäksi
niitä omia muistiinpanoja ranskalaisin viivoin tai käsite- tai miellekartan
avulla. Niidenkin tekemistä välillä on syytä yhdessä ihan harjoitella. Osalle
sopii kaverin kanssa opiskelu. Tässä muutamia mieleen tulleita esimerkkejä.
Itse olen koonnut kansioita eri aihealueista, joista on helppo nopeasti poimia
tarvittava moniste omaksikin tueksi opetushetkellä ja antaa se opiskelijalle
mukaan.
Lopuksi
Opiskelustrategioiden käyttö
tukee oppimista ja sitä kautta motivaatiota. Niiden opetteluun käytetty aika ei
koskaan mene hukkaan, vaan vahvistaa hiljalleen opiskelijan suoriutumista
koulussa. Kun oppilas oppii itse asettamaan tavoitteita, hän pystyy myös
keskittymään opiskeluun aiempaa pidemmän aikaa. Parantunut kyky ottaa vastaan
ohjeita ja huolehtia omatoimisesti tehtävistä helpottaa kokonaisuudessaan lukiossa
ja jo peruskoulussa menestymistä. Tässäpä olisikin tutkimusaihe jollekin erityispedagogiikan
opiskelijalle, miten jo peruskouluvaiheessa erityisopettajan tekemät
lukitestaukset ja -arvioinnit sekä niiden tueksi harjoitellut opiskelustrategiat
helpottavat nuorten koulupolkua. Näin arjessa se nimittäin näkyy niissä
lukiolaisissa, joiden kanssa tiedän erityisopettajan jo harjoitelleen mm luetun
ymmärtämistä ja muista lukustrategioita jo peruskoulussa, jolloin minua ei niin paljon
tarvita. Toisin kuin ne, joille lukivaikeus selviää vasta lukiossa ja tuki alkaa
toimimaan vasta tässä vaiheessa, kun opiskeltavan määrä on jo melkoinen.
Erityisopettajana onkin tärkeä aina katsoa laajemmin eteenpäin eikä pelkästään
seuraavaa oppituntia.
Iloa ongelmien hyvään
ratkaisuun ja työpäiviinne!
Tiina 😊
Minut löydät myös IG @lukionerityisopetiina
Lisää aiheista löytyy mm
kirjastani Laaja-alaisen erityisopettajan käsikirja.
Kommentit
Lähetä kommentti